Autosalon Geneve 2010: Aston-Martins Toyota iQ!

Aston Martin Cygnet basis Toyota iQ www.toyotaiq.nl

Eindelijk in het echt de Aston Martin Cygnet op basis van de Toyota iQ. Op deze foto’s zie je toch net even meer terug van de Toyota iQ dan in de concept versies. De achterlichten zijn na mijn mening goed gelukt en staat de iQ zeker niet verkeerd. De neus daarintegen blijft een te grote mond die open staat!

Aston Martin bouwde een kleine wagen, die enkel voor eigenaars van een Aston Martin beschikbaar is: de Aston Martin Cygnet.  Tegen eind 2010 zou de Cygnet op de markt moeten komen, maar wat we hier zien is slechts een concept. De Cygnet werd gebouwd op het platform van de Toyota iQ, maar de gehele wagen werd iets beter aangekleed. We zien duidelijk het veelvuldig gebruik van leder in het interieur, centraal bevindt er zich een iPod-dock.

Aan de buitenkant herkennen we duidelijk de typische Aston Martin-grille. Aan de zijkant zien we luchthappers, die ook op de motorkap terug te vinden zijn. De achterkant heeft bijzonder veel weg van de Toyota iQ, enkel de achterlichten lijken grondig onder handen genomen. Een kleine dakspoiler moet de Cygnet een sportieve toets geven.

Binnenin is het interieur zo goed als compleet onder handen genomen door Aston Martin. Het valt op dat de gebruikte materialen erop vooruit zijn gegaan, enkel de bedieningsknoppen zijn integraal van de hand van Toyota. Dat wil niet zeggen dat het slechte knoppen zijn, maar van een Aston Martin kan je toch meer verwachten. (Bron: www.groenlicht.be)

Topman Ulrich Bez heeft drie hoofdredenen waarom Aston Martin heeft besloten om de Cygnet in productie te nemen.

1. Allereerst wil Aston Martin een line-up die beter bestand is tegen verschillende economische omstandigheden, want het merk weet hoe het is om op het randje van een faillissement te balanceren. De autobouwer wil meer producten kunnen bieden die ook in zware economische tijden aan de man kunnen worden gebracht. Dat lukt niet goed wanneer je enkel peperdure bolides te bieden hebt.

2. Ten tweede heeft Aston Martin gemerkt dat Aston eigenaren die bijvoorbeeld in grote steden wonen, niet altijd de behoefte voelen om met hun dikke V12 de stad in te duiken. Een compact en zuinig stadskarretje als de Cygnet biedt dan uitkomst.

3. Als derde reden wordt aangevoerd dat Aston Martin de gemiddelde uitstoot van de product line-up naar beneden wil brengen. De Cygnet, aangedreven door een 1,3 liter motortje, is een uitstekende toevoeging om dit doel te bereiken.

Ulrich Bez laat verder weten dat hij voornamelijk positieve reacties heeft gehad. De critici die zeggen dat de Cygnet niet veel meer is dan een Toyota iQ met een Aston-Martin badge, hebben het volgens hem geheel mis. Hij stelt voorop dat de iQ in z’n soort een bijzondere auto is, maar dat de Cygnet nog veel meer bijzonder is.

In ieder exemplaar zit meer dan 100 uur vakmanschap. Het interieur en exterieur zijn flink aangepakt om ervoor te zorgen dat de auto met recht de Aston-Martin badge mag dragen. Het is voor Aston-Martin vooral de uitdaging om steeds innovatief en pragmatisch richting de toekomst te werken en daarbij trouw te blijven aan eigen normen en waarden. (www.autoblog.nl)

(Bron: Toyota van Ekris bedankt voor de link. www.vanekris.nl en www.auto-salon.ch foto’s:  www.groenlicht.be )

Laat wat van je horen

*