De elektrische Toyota iQ is klaar

Toyota iQ EV elektrisch 2012

Dat de Toyota iQ zich bij uitstek leent voor elektrische aandrijving, heeft Toyota al eerder laten zien. Op de Autosalon van Genève staat de definitieve iQ EV. Volgens de officiële lezing is het nog een prototype, maar in de loop van 2011 wordt de auto al voor testen in Europa ingezet. Volgend jaar wordt de auto via een leaseprogramma op de weg gebracht. Op de Zwitserse beurs wordt dit prototype voor het eerst aan het grote publiek getoond. Hij is onderdeel van de langetermijnvisie van Toyota op het gebied van toekomstige mobiliteit. Daartoe behoren overigens ook hybrides, plug in-hybrides en brandstofcelauto’s. De auto is voorzien van een nieuw ontwikkelde, volgens Toyota platte en zeer compacte lithium ion-batterij. Er is geen enkel compromis gedaan aan de ruimte in een iQ. De actieradius van de elektrische iQ is volgens de Japanse testcyclus 105 kilometer.

Bron: nieuws.nl

Reacties

  1. Geen hybride, maar een volledig elektrische Toyota, deze iQ. Nu nog een prototype, al is serieproductie slechts een kwestie van tijd.

    De iQ lijkt wel gemaakt voor een elektrisch aandrijfgeheel. Niet alleen omdat zijn compacte gestalte ideaal is voor de binnenstad (de autonomie van de EV bedraagt 105 km), maar ook omdat zijn intelligente packaging nauwelijks compromissen vraagt. Want die onder de vloer verstopte lithium-ions hebben geen enkel effect op de interieurruimte of het koffervolume. Al zijn die bij een iQ natuurlijk niet echt om over naar huis te schrijven.

    Deze binnenkort als Europese première op het autosalon van Genève getoonde Toyota verkeert nog in het prototypestadium. Serieproductie is voor 2012, al prefereren de Japanners een leaseformule boven een klassieke verkoop.

    autowereld.be

  2. Toyoda schreef: al prefereren de Japanners een leaseformule boven een klassieke verkoop….

    De huidige iQ wordt al matig verkocht (althans in Nederland), dan zal de elektrische variant het waarschijnlijk nog veel slechter gaan doen vanwege de onmiskenbaar veel hogere aanschafprijs.
    Want zeg nou zelf, wie is nou bereid als gewone man/vrouw om minimaal 30 mile te betalen voor een stadsauto?
    Spaar dan wat langer door voor een Aston Martin Cygnet zou ik zeggen.

Laat wat van je horen

*