Gereden: Toyota iQ EV

iQ-FT-EV-rijtest-2012-490x326

De Toyota GT 86 en Prius Wagon trokken natuurlijk de meeste aandacht naar zich toe, maar we konden op Toyota’s Sodegaura testcircuit met nog een derde auto rijden: de iQ EV

Goedkoop gaat hij niet worden. Toyota heeft nog geen richtprijs bekend gemaakt van zijn eerste volledig elektrische auto, de iQ EV. Maar de Japanse fabrikant denkt er slechts 1000 per jaar van de verkopen, wat bijna impliceert dat de iQ aardig aan de prijs zal zijn. Zijn rijeigenschappen hoeven succes niet in de weg te staan, integendeel. Op hetzelfde circuit waarop we onlangs de GT 86 en Prius Wagon testten, konden we ook een aantal ronden rijden met de iQ EV, die bij ons eind 2012 op de markt komt. En daar was het een verrassend leuke auto, een stuk leuker dan de iQ met benzinemotor. Dat komt op de eerste plaats door het grote en onmiddellijk beschikbare koppel (163 Nm) van de 47 kW elektromotor die tussen beide voorwielen in ligt en op de tweede plaats door het lage zwaartepunt van de auto.

 

Lithium-ion

Het lithium-ion accupakket weegt namelijk 166 kilo, maar het is een superplat geheel dat zowat de totale bodem van de iQ EV beslaat. De gehele auto weegt 1080 kilo, maar door de concentratie van de massa tussen de beide assen gaat de iQ de hoek om als een kart, daarbij geholpen door de korte wielbasis en de grote spoorbreedte. Je kunt je dan ook door het verkeer bewegen als een stadsrat door de riolering. De accu kan in drie uur opgeladen worden, als je een snellader hebt kun je hem zelfs in een kwartier naar 80% van zijn maximale lading brengen. De stekker? Die zit achter een klepje in de neus. De actieradius is zo’n 80 kilometer, wat lang niet zoveel is als een Nissan Leaf, maar voor een stadsbewoner kan het genoeg zijn. De top is 125 km/h. Aston Martin heeft de verkeerde iQ uitgekozen om tot Cygnet om te toveren.

Bron: autoweek.nl

Laat wat van je horen

*