Toyota iQ : Verovering van een stad! Vroom test iQ

phpThumb_generated_thumbnailjpg

Het rijkdom van Smart lijkt te wankelen! Toyota heeft een kleine stadsvlo ontwikkeld die stokken in de wielen van de kleine Duitser lijkt te steken. De knap en karaktervol getekende iQ is iets groter als de Smart, maar heeft ook het ongelooflijke voordeel twee extra plaatsjes aan te bieden. Bijna dan toch…

 

 

Presentatie

Minder dan 3 meter lengte ! Dat was de challenge die Toyota aanging om op die lengte 3+1 zitplaatsen te stouwen, de auto bovendien nog eens aan de actuele veiligheidsvoorschriften te laten beantwoorden. Dat het koffervolume eerder ridicuul is, is de logica zelve. Zeker met 4 inzittenden is de bagagecapaciteit gewoon nul. Om vier stoeltjes in de iQ kwijt te kunnen heeft Toyota diep in de trukendoos moeten tasten. Zo is de boordplank asymmetrisch en aan de kant van de passagier diep uitgehold. Zo kan die stoel verder naar voren geplaatst worden, waardoor de eventuele achterpassagier dan weer wat plaats bij krijgt. Wie achter de bestuurder verzeilt, zal bij voorkeur eerder bij de kleintjes onder ons moeten horen… Verder werden de rugleuningen apart bestudeerd om ze dunner te kunnen maken, kreeg de iQ een erg compacte verwarming mee en werd het reservoir onder de bestuurderszetel gemonteerd.

Drie motoren

Momenteel kan je tussen twee motoren kiezen. De kleine driecilinder benzine van 1000 cc levert 69 pk, terwijl de 1,4 D-4D 90 pk en 190 Nm produceert. De eerstgenoemde kan zowel met een manuele 5-bak, als met de nieuwe automatische Multidrive uitgerust worden. Toyota kondigt een verbruik van 4,3 liter per honderd kilometer aan, terwijl de uitstoot 99 gr/km bedraagt (110 met automaat). Met de diesel verbruik je slechts 4 liter en zijn beperkte uitstoot van 104 gr/km maakt hem fiscaal erg interessant. En uiteraard wordt hij steeds met een partikelfilter uitgerust.

Vroom.be test toyota iQ www.toyotaiq.nl

Vroom.be test toyota iQ www.toyotaiq.nl

In de tweede helft van 2009 komt een nieuwe 1,3 liter het pallet completeren. Deze motor krijgt standaard een “Stop&Start”-systeem mee, waardoor het verbruik in de stad tot een minimum beperkt wordt.
Wij mochten met de 1000 cc en de D-4D rijden. De kleine één liter is erg beschikbaar, terwijl hij de typische 3-cilindersound laar horen. Een “sprankelende” motor. Met de 5-bak stuwt hij de kleine iQ vlot vooruit. Zeker in de std is het een plezier om met de iQ te rijden. Daarbuiten is het vermogen eerder nipt. De herneming komen wat te kort en als je het verbruik niet de hoogte in wil jagen kan je de rest beter maar laten gaan. En waarom niet eigenlijk.
Als prestaties toch belangrijk zijn, moet je beslist voor de diesel kiezen. Met een top van 170 km/u verbaast hij vriend en vijand. Hij herneemt als een grote en ondanks de sterke prestaties doet hij zijn werk in alle stilte. Maar op de baan komt kleine Japanner als een mini-GT voor de dag ! Op de autosnelweg “cruist” de iQ rond de 2200 toeren per minuut, in alle stilte, terwijl hij druppel per druppel de diesel uit het reservoir nipt ! Geweldig !

Wegligging

Met een dergelijke korte wielbasis is het gauw duidelijk dat de iQ de koning van de steegjes en de slalom is. Hij draait op een zakdoek en glipt door het kleinste gaatje. Stadsverkeer begint al gauw op amusement te lijken en het wordt prettig om door het drukke verkeer te laveren. Op bochtige wegjes kan hij de sportievelingen onder ons verleiden door zijn overstuurd karakter, terwijl er voor de minder sportieve bestuurders onder ons, nog steeds het stabilisatiesysteem is. Over het onderstel is er dus niets als lof. Bovendien blijkt hij op de autosnelweg veel stabieler dan de Smart. Uiteraard moet je hier niet de stabiliteit van een grote berline gaan zoeken, maar voor een dergelijke wielstand is het resultaat verbazingwekkend.

Comfort

Bij een dergelijk korte wielbasis en sportieve wegligging is het logisch dat het binnenin wat schokt tijdens het rijden. Toch is het allemaal niet overdreven en rijdt de iQ heel wat comfortabeler als een Smart. De geluiddemping is erg verzorgd en houdt de auto ook tijdens ritjes op de autosnelweg mooi stil. De rijhouding is goed, maar dubbele meters zullen et toch moeilijk hebben om hun hoofd niet tegen het dak te stoten, terwijl het stuur enkel in de hoogte regelbaar is. Qua ergonomie heb je in de iQ geen reden tot klagen, maar in het begin had ik het toch moeilijk met de regelingen van de radio.
Maar laten we het toch even over “de” grote vraag hebben: de interieurruimte. Voor de voorpassagiers is er absoluut geen enkel probleem. Maar zich achter de bestuurder installeren lijkt een hopeloze opdracht. Of het moest zijn dat je je benen in je nek kwijt kan. Of de bestuurder moest korte beentje hebben, net als de passagier achteraan trouwens. Achter de passagier valt het resultaat nog goed mee. Het uitgeholde dashbord zorgt ervoor dat de zetel genoeg naar voren kan, waardoor er achteraan ook nog een volwassene kan plaatsnemen. De bagageruimte wordt met de achterstoelen rechtstaand, herleid tot nul.

Prijzen en uitrusting

Voor de kleine stadsvlo moet je behoorlijk diep in de geldbeugel tasten: 12.100 € voor de basisversie is niet bepaald een cadeau. En voor de D-4D mag je 15.295 € neertellen. Dat slaat behoorlijk door en het is maar goed dat je de fiscale premie van 15% in rekening mag brengen. De benzineversie met de CVT heeft recht op 3% korting. Bovendien is de diesel met een partikelfilter uitgerust, wat nog een extrapremie van 210 € met zich meebrengt. Inwoners van Wallonië mogen nog eens 1000 € van het Waalse Gewest verwachten.
Ons testgemiddelde bedroeg 4,8 liter per honderd voor de diesel, terwijl de benzine met 5,9 liter toekomt. De dorst van een kameel zei u, … nou en of.

Conclusie

Toyota heeft de challenge om vier personen op minder dan drie meter te steken, bijna gehaald. Maar al bij al is de iQ een erg geslaagde wagen ! Bovendien is hij erg polyvalent en schuwt hij de autosnelwegen niet. Zeker in de dieselversie laat hij grote rivaal Smart ver achter zich. De karaktervolle Toyota iQ zou snel een vertrouwd gezicht in onze steden moeten worden. En dat ondanks dat hij enkele toegevingen op praktisch gebied moet doen … en een gepeperd tarief !

(bron: www.vroom.be, Tekst en foto’s: Piette François)

Reacties

  1. Ik denk dat degene die het eerst een betaalbare stadsauto als de Smart of iQ op de markt kan zetten een grote slag gaat slaan de komende 2 jaar. iQ en Smart zullen een streepje voor hebben op alle andere elektrische stadsauto’s die op de markt gaan komen omdat ze momenteel al populair zijn.

    Gr Danny

Laat wat van je horen

*